Det kræver en særlig personlighed at være selvstændig. Du skal være parat til at bruge stort set alle dine ressourcer og kræfter på din virksomhed. Du skal derfor overveje, om du har det, der skal til for at etablere og drive en virksomhed. Har du den fornødne uddannelse og erfaring? Derudover skal du gøre dig klart, hvad der er dine mål med livet som selvstændig?

Personlige egenskaber

Traditionelt siger man, at en selvstændig erhvervsdrivende skal være:

  • præstationsorienteret – dvs. kæmpe for det, du har sat dig for
  • risikovillig – tør satse noget, fx opsparing eller sommerhus
  • selvsikker – tro på det, du sætter i gang
  • udholdende – blive ved med at kæmpe for salg, selv om det går trægt i starten
  • god til at skabe kontakter – så du hele tiden kan udvide din kundekreds
  • åben for nytænkning – det kan være nødvendigt at skifte spor i en omskiftelig verden.

Dit bagland

Du skal også være sikker på, at dit bagland – din ægtefælle, børn, venner m.v. – bakker op om din beslutning. Det er en erfaring hos alle nystartede, at egen virksomhed er ensbetydende med lange arbejdsdage og få fridage. 60-80 timers arbejde om ugen er ikke ualmindeligt. Måske vil det også påvirke familiens økonomi i en periode, fordi du giver afkald på den faste månedsløn.

Styringsredskaber

Inden du starter, skal du fastlægge både dine personlige mål og dine forretningsmæssige mål. Du skal vurdere, hvor hurtigt du har behov for at komme ned på en normal arbejdsuge. Du skal afklare, hvor mange penge du har brug for til privatforbrug.
Du skal også gøre dig klart, om du har tid og lyst til de administrative opgaver eller om du hellere vil betale dig fra det, ved at få en anden til at tage sig af dem. Det er en vigtig beslutning, for mangel på økonomiske styringsredskaber er en hyppig årsag til, at det går galt.

Du skal minimum sørge for, at der bliver taget hånd om følgende:

  • Bogføring af dine bilag
  • Momsafregning
  • Aftaler med skattevæsnet
  • Udsendelse af fakturaer og opfølgning på ubetalte regninger
  • Lønafregning
  • Budgetopfølgning
  • Telefonpasning.